Monday, February 4, 2008

Lennunduse ajalugu


Vendade Montgoliferide aerostaat(1783) & vendade Wrightide biblaan -"FLYER 1"


Juba enne meie aja arvamist on inimene lennata tahtnud samamoodi nagu linnud. Esimene teada olev lend toimus 1783 aastal sooja õhuga täitetud aerostaadiga Pariisi kohal. Lennuaparaadi leiutajateks ja ka ehitajateks olid prantslased, vennad Montgoliferid. Lennuaparaadi olemus seisnes selles, et riidest palli sees köeti õhk kuumaks ning tänu soojale õhule tõusis pall ülesse. Vennad katsetasid algul veel gaasiga ning mõlemiga koos aga pallid kippusid põlema minema. Esimene motoriseeritud ja juhitav lend toimus Lõuna-Carolina rannikul täpsemalt Kitty Hawk-is 1903 a 17 dets. Ka selle lennumasina ehitasid vennad, Orville ja Wilbur Wright.Enne enda masina ehitamist tegelesid nad jalgrataste ehitamisega ja müümisega, mis oli sellel ajal kallis lõbu.Tänu sellele oli neil hea töökoda ja ega neil ka eeskuju puudunud selleks oli nende sõber Octave Chanute. Octave Chanute oli ise raudtee insener ja ka purilennuki pioneer kelle tehtud tööd vennad õppisid ja pärast ka täiendasid. Seal töökojas valmisid nende lennukid, algul ehitasid nad nööriga veetavaid lennukeid pärast ka mehitatud purilennukeid ning lõpuks jõuti esimese õhust raskema mootori abil õhus püsiva juhitava lennuki ehitamiseni. Lennuki nimeks pandi Flyer I. Lennuk oli puust konstruktsiooniga biplaan ees oli kõrgustüür ja taga pöördetüür nüüdsetel lennukitel on need koos ja taga, kaldetüürid töötasid tiiva otste painutamise teel. Lennukil oli üks mootor ja kaks tiivikut mida ajas ringi mootor mis oli tiivikutega ühendatud keti abil. Inimene lamas alumisel tiival, hiljem oli istumis asendis. Sellel 17 detsembri päeval tegi Wilbur Wright kolmandal lennul rekordi ta läbis 825 jalga ja oli üldse õhus 59 sekundit maandumisel lennuk purunes. Kuid see rekord püsis veel kolm aastat.Siis möödus aeg, paar aastat ja Wrightid sõitsid Prantsusmaale võttes kaasa oma lennuki.Prantslased õppisid Wrightidelt kuidas teha tiiva profiili ning tiivikut, ainuke asi mida prantslased olid juba ise leiutanud oli torni taoline sealdeldis millega sai anda lennukile stardi kiirenduse. Peale seda hakkas asi arenema ka Euroopas ja mängu astub lennuki ehitaja Alberto Santos-Dumont. Alberto Santos-Dumont oli brasiillane kes elas Pariisis. Enda lennukeid katsetas ja osalt ka ehitas Bagatelles, kus ta tegi palju lennukatsetusi oma "14"biplaaniga (14 on lennuki nimiAutor: Kristjan Toomist

1 comment: