Wednesday, February 6, 2008

Boeing 737


Boeing 737



Tehnilised andmed

Versioon 737–200 737-400 737-500

Pikkus(m) 30,48 36,45 31,00
Tiivaulatus(m) 28,35 28,88 28,90
Kõrgus(m) 11,3 11,13 11,10
Tühikaal(kg) 27050 33340 30960
Max. Stardikaal(kg) 51925 62822 52620
Max. Kiirus(km/h) 943
Reisikiirus(km/h) 927
Lennulagi(m) 10675
Max. Lennukaugus(km) 3535 4633
Tõusu kiirus(m/s) 19,1
Reisijate arv 115-130 168 132



Veebruaris 1991 anti Lufthansale üle tema 100. reisilennuk Boeing 737, täpsemalt versioon 737-500. Boeingule oli see lennuk ühtlasi 2000. 737. Nii palju pole toodetud ühtegi teist reaktiivreisilennukit maailmas.
737 ajalugu on õige pikk. 9. aprillil 1967 lendas ta esimest korda. Praegu toode-
takse teda kõrge tempoga 21 lennukit kuus, tellimusi jätkub aastateks. Selline
kauaaegne tootmine eeldab lennuki olulist modifitseerimist. 737-st on kasutusel
viis põhiversiooni – 737-100, -200, -300, -400, -500, tootmises on kolm viimast.
Esimese versiooni (737-100) tellijaid oli vaid neli ning peagi asendati see tootmises versiooniga 737-200. Rangemad nõuded müratasemele ja ökonoomsusele tingisid versiooni 737-300 loomise. Uued, CFM56-seeria mootorid muutsid lennuki välisilmet, mootorigondlid on oluliselt lühemad. 1984. aastal valminud lennukis on kasutusel mitmed mudelite 757 ja 767 tehnoloogiaelemendid. Nende ja uute mootorite tõttu tehakse küllalt selget vahet versioonide 100 ja 200 ning uuemate vahel. Esimesi, mida toodeti kokku 1144, loetakse aegunuteks ja liiga kõrge müratasemega lennukiteks, versioonid alates 300st on aga kaasaegsed ja nende tellimine lennukompaniide poolt jätkub.
737-400, milles kohti 168, on suurim 737 versioon. Veebruaris 1988 esmakordselt lennanud lennuki tulekut lennuliinidele varjutas 1989. aasta jaanuaris toimunud lennuõnnetus British Midland Airways` täiesti uue 737-400ga. Boeing pidi õnnetuse tulemusena ära kuulama isegi selliseid etteheiteid, et üheaegselt toodangu olulise suurenemisega on lennukite kvaliteet hakanud langema.
Uutest 737-st noorim ja ühtlasi kõige väiksem 737-500 tegi esimese lennu 30.juunil 1989. 737-200-ga võrreldes on 500 umbes sama mahutavusega lennuk, kuid kütust tarbib ta neljandiku jagu vähem. Lufthansal on tellinud 737-500 koguni 36 lennukit. Kui Tallinn-Frankfurdi liin peaks ka Lufthansa huvi äratama, on 737-500 kõige tõenäolisem sellel liinil lendaja.
1990. aasta lõpuks oli tellimusi 737-300-le 854 (neist 548 üle antud tellijatele),
400-le 264 (83) ja 500-le 208 (15).

No comments: